ההתפתחות הטכנולוגית של העשורים האחרונים וצמיחת הרשתות החברתיות מאפשרים העברה של ביטויים ומסרים באופן ישיר ומיידי, ויצירה של תכנים שניתן להפיץ בקלות באופן רחב לתפוצה רחבה של גולשים.
תכנים פוגעניים ומכפישים באינטרנט ("במרשתת") וברשתות החברתיות כגון: פייסבוק , טוויטר, אינסטגרם, וכו' עלולים להקים עילת לתביעת לשון הרע בגין הפגיעה בשמו הטוב והכפשתו של הנפגע בתפוצה רחבה. מטבע אופיים של פרסומים פוגעניים במרשתת וברשתות החברתיות, פוטנציאל הפגיעה בשמו הטוב של האדם גדול יותר וזאת מכיוון שמדובר בפרסומים שניתן לשרשר, להפיץ ולהדהד בקלות, כך לדוגמה גולשים יכולים לפרסם תכנים פוגעניים שוב ושוב ולשתף אותם באמצעות כפתור ה-"Share" ברשת החברתית פייסבוק ובפועל להפיץ את התוכן הפוגעני לכמות גדולה יותר של גולשים או משתמשים ברשתות החברתיות וכך להעמיק ולהגדיל את הפגיעה בשם הטוב של הנפגע.
יחד עם זאת, לא כל פעולה אקטיבית ביחס לפרסום פוגעני תקים עילת תביעה, כך לדוגמה סימון לייק"Like" לפוסט מכפיש לא יקים לנפגע עילת תביעה כנגד המסמן, מכיוון שסימון לייק או הבעת רגש אחר בכפתור מהווים הבעת דעה וחלק מחופש הביטוי של אותו גולש. לעומת זאת, פרסום תגובה "Comment" שבה תוכן דיבתי ומכפיש חדש, היא למעשה יצירה של פרסום חדש ובמקרים מסוימים תקים עילת תביעה לנפגע, בהתאם לנסיבות למקרה.
כאשר גולשים ברשת החברתית פייסבוק משתפים פרסום באמצעות כפתור ה- "Share" ובהתאם "Re-Tweet" בטוויטר, הפעולה גורמת לשרשור והפצה מחדש של תוכן מכפיש ופוגעני. פעולת השיתוף מקימה לנפגע עילת תביעה, מכיוון שיש בשיתוף ובציוץ מחדש של הפוסט הפוגעני מעין פרסום חדש, הפרסום החדש גורם לכך שהתוכן הדיבתי מגיע לגולשים ונמענים חדשים ומגדיל את היקף התפוצה של הפרסום הפוגעני ובהתאם את הפגיעה בשם הטוב.
לעניין פוטנציאל הפגיעה בפרסומים ברשתות החברתיות והנזק החמור שפרסומים אלו עלולים לגרום (ר' רע"א 1239/19 יואל שאול נ' חברת ניידלי תקשורת בע"מ, (פורסם ב"נבו" ביום 8.1.2020)
לשון הרע באינטרנט – הזמן הוא נדבך חשוב
שמכם הטוב נפגע כתוצאה מלשון הרע באינטרנט ואתם תוהים האם וכיצד תוכלו לממש את הזכויות שלכם על פי דין ולתת מענה הולם לסיטואציה שנקלעתם אליה. אנחנו למדים שהזמן הוא נדבך חשוב וממליצים לכם לפעול בצורה עניינת ומהירה בכל הקשור לתביעת לשון הרע באינטרנט. ככל שהזמן עובר לא פעם הראיות הולכות ודועכות ולא פעם אף נמחקות. במקרים כאלו יהיה קשה ממשמעותית להוכיח את התביעה והפיצוי יהיה איננו הולם. יחד עם זאת ישנם מקרים בהם הראיות אינן הולכות ודועכות ובטח שלא נמחקות מאחר והפרסום הפוגעני כבר ״רץ ברשת״, נהנה מחשיפה רבה וכל יום שהוא באוויר פוגע בשמכם הטוב. לכן אנו ממליצים לכם לפעול בצורה מהירה בכל הקשור לתביעת לשון הרע באינטרנט.
תביעת לשון הרע באינטרנט – החשיבות בעבודה עם עורך דין המתמחה בתחום
תביעת לשון הרע באינטרנט הינה מלאכת מחשבת של ממש הטומנת בחובה לא מעט אתגרים לצד הצורך בהוכחת ראיות ונזקים שנגרמו כתוצאה מן דבר לשון הרע שפורסם. אנו רואים חשיבות רבה בעבודה עם עורך דין המתמחה בתחום אשר ידע לאפיין את הסיטואציה בה אנחנו נמצאים ולפעול בצורה עניינית, ממוקדת ואיכותנית לשם מיצוי הזכויות שלנו ומזעור ככל האפשר של הפגיעה בשמנו הטוב.
לשון הרע באינטרנט – מתי נרצה לפנות אל עורך דין?
דברי לשון הרע באינטרנט לא פעם יוצרים תהודה ויכולים לפגוע בצורה משמעותית בשמכם הטוב ולהשליך על פועלכם. אנחנו למדים כי פניה אל עורך דין בדבר לשון הרע באינטרנט מתאימה גם ללקוחות פרטיים וגם ללקוחות עסקיים ממגזרים שונים, לרבות המגזר הציבורי. הייצוג נתן לנבחרי ציבור, עובדי ציבור, מעסיקים ועובדים, עורכי דין, תביעות לשון הרע באינטרנט ברשתות החברתיות שונות, לקוחות פרטיים, אנשי תקשורת ועוד.
מתי אוכל להגיש תביעת לשון הרע?
אנשים רבים תוהים האם הפרסום שפורסם עליהם באינטרנט הינו לשון הרע או שמא מדובר בביקורת סבירה וראויה. בראש ובראשונה אנו נציע להתייעץ עם המשרד שלנו על מנת שנוכל לאפיין את הסיטואציה ולספר לכם על זכויותיכם. ניתן להגיש תביעת לשון הרע כאשר הפרסום ביזה, השפיל, הוציא דיבה בגנותכם ו/או במקרים בהם נאמרו דברי שקר. כל עוד הפרסום הופץ לאדם אחד תוכלו לפנות לערכאה משפטית. אין זה משנה הפלטפורמה מאחר וניתן להגיש תביעת לשון הרע על כל פגיעה שנעשתה באינטרנט ובכל פלטפורמה אפשרית.
אם נפגעתם מפוסט ברשת החברתית פייסבוק, בטוויטר, באינסטגרם, או בפורום באתר אינטרנט בהודעת דוא"ל, בהודעת ווטסאפ, או בכל דרך אחרת, הן במכתב או "פלאייר" שהופץ או אפילו באמירות פוגעניות בעל פה- מומלץ לפנות אלינו להתייעצות לגבי אפשרויות הטיפול העומדות לרשותכם.