פעמים רבות, צרכנים מלינים על שירות שניתן להם, שאינו לרוחם ולעיתים גם על מוצרים שרכשו ואינם משביעי רצון. כפועל יוצא מכך, כאינסטינקט ראשוני מפרסם הצרכן ביקורת שלילית על בית העסק, במנוע החיפוש "Google" , בדף העסקי של בית העסק ברשת החברתית "Facebook" ולעתים גם בפלטפורמות אחרות כמו למשל באתרים "Booking" או "Airbnb".
במקרה שבו מתפרסמת ביקורת צרכנית במדור הביקורות של בית העסק, יש לבחון את הטקסט, והאם יש בו לשון הרע. ככל שהטקסט מכפיש ומשתלח, ייתכן שתקום לבעל העסק עילה להגשת תביעת לשון הרע. בנוסף, יש לבחון האם תוכן הביקורת הוא אמת ונשען על עובדות והאם הביקורת היא חוויה צרכנית אישית שלילית, ודעתו של כותב הביקורת כלפי בית העסק.
כאשר צרכן מפרסם ביקורת שלילית על בית עסק אולם הטקסט מנוסח בלשון זהירה ומתונה, בצורה הוגנת וסבירה, יכול שתעמוד לצרכן המפרסם הגנת תום הלב הקבועה בחוק (ראו: ע"א (נצרת) 5001-02-18).
לעומת זאת, אם צרכן מפרסם ביקורת צרכנית שלילית, בצורה פרועה ומשתלחת, בלשון מוגזמת וחריפה ובניסוח מכפיש, מבלי שיש התייחסות עניינית לשירות או למוצר שניתן לו, הרי שבמקרה כזה, הפרסום נעשה במטרה לפגוע בבית העסק במידה שאינה סבירה, לכן במצב דברים זה לא תעמוד למפרסם הגנת תום הלב (ראו: תא"מ (שלום רמ') 2050-02-19).
מהאמור לעיל, עולה כי ככל שנכתבה ביקורת שלילית ומכפישה ביחס לבית העסק שבבעלותכם, יש לבחון את תוכן הטקסט ולבדוק היתכנות של הגשת תביעת לשון הרע. כמו כן, ככל שקיבלתם מוצר או שירות שאינם לשביעות רצונכם, אפשר לכתוב ביקורת על בית העסק ובתנאי שנזהרים ומשתמשים בלשון נקיה וזהירה, בצורה עניינית והוגנת מבלי להיכנס להכפשות או לשיח מתלהם ופוגעני.
אם נתבעתם בגין ביקורת שלילית שפרסמתם ביחס לבית עסק מסוים או במקרה אתם מעוניין להגיש תביעת דיבה בגין ביקורת שלילית שפורסמה ביחס לעסק שבבעלותכם, באופן שפוגע בשמו הטוב של העסק ובמוניטין הרב שצברתם, מומלץ ליצור קשר עם עורך דין הוצאת דיבה מומחה בתחום, שיעניק סיוע וליווי משפטי מקיף ומקצועי בניהול ההליך.